Wycieczka na Lubelszczyznę

Najstarsi uczniowie naszej szkoły w dniach od 20 do 23 maja uczestniczyli w wycieczce do Kazimierza Dolnego i okolic, czyli na Lubelszczyznę. Spotkaliśmy się w poniedziałek o 6:45 obok szkoły, i po krótkiej zbiórce ruszyliśmy w podróż. Pomimo porannej i dość wczesnej pory humor nam dopisywał. Pierwszym punktem naszej wycieczki okazał się Pałac Czartoryskich w Puławach. Pawie spacerujące po parku bardzo spodobały się uczniom. Stamtąd przeszliśmy do Świątyni Sybilli znajdującej się nieopodal. Po jakże ciekawej wizycie udaliśmy się do następnego punktu naszej wycieczki – Zamku w Janowcu. Wysłuchaliśmy opowieści przewodnika i po wzbogaceniu się o nową wiedzę nastąpił moment na który wszyscy z niecierpliwością czekali – dotarcie do ośrodka. Po męczącym dniu z zadowoleniem udaliśmy się do pokojów.
Następnego dnia wyruszyliśmy do Lublina. Również wtedy towarzyszył nam dobry humor. Na miejscu czekał już na nas przewodnik. Opowiedział nam wiele ciekawych rzeczy i pokazał interesujące miejsca, m.in. Bramę Krakowską, Kaplicę Świętej Trójcy, Archikatedrę św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty. Przeszliśmy również tunelem w Piwnicy pod Fortuną. Po zwiedzaniu mieliśmy czas wolny, podczas którego można było nabyć pamiątki czy coś zjeść. Pogoda zmieniała się nieustannie od samego rana, jednak mimo to nie narzekaliśmy i byliśmy bardzo zadowoleni.
Przedostatniego dnia nadszedł czas na zwiedzenie miejsca naszego noclegu. Kazimierz Dolny okazał się bardzo urokliwą miejscowością, pełną interesujących miejsc takich jak Zamek i Baszta. Trud i wysiłek włożony w wejście po licznych schodach poszły w zapomnienie po ujrzeniu malowniczego krajobrazu okolicy. Płynięcie promem także można zdecydowanie zaliczyć do pozytywnych wrażeń tego dnia. Ku “zadowoleniu” uczniów podjęto również decyzję o wejściu na Górę Trzech Krzyży. Na szczęście chwilowa niechęć do wędrówki w górę zniknęła, a niedługo potem wszyscy w skupieniu uważnie stawiali swoje kroki, śmiejąc się przy tym niemal nieustannie. Trzeba przyznać – jej zdobycie było męczące. Ale warto było! Chociażby dla pięknych widoków, czy satysfakcji z wejścia na szczyt. Po przygodach związanych z Górą przyszła pora na nieco relaksu i odpoczynku w Parku Zdrojowym w Nałęczowie. Zwiedziliśmy również Muzeum Stefana Żeromskiego, gdzie przybliżona została nam jego postać. Po dniu pełnym wrażeń wróciliśmy do pensjonatu na pyszną obiadokolację.

Ostatniego dnia wyjazd był wyjątkowo wcześniej. Głównym celem naszej wyprawy okazał się Sandomierz. Miejscowość serialowego “Ojca Mateusza”, powitała nas ładną pogodą. Dotarliśmy na rynek, gdzie czekał już na nas przewodnik. Zaprowadził nas do Bramy Opatowskiej. Na samej górze, z tarasu widokowego, widać było cały Sandomierz. Podczas zwiedzania widzieliśmy Ucho Igielne, Wąwóz Lessowy i inne równie ciekawe miejsca. Wróciliśmy do autobusu, by udać się do Zamku Krzyżtopór w Ujeździe. Wysłuchaliśmy opowieści o budowli i niedługo potem jechaliśmy już do domu. Podróż minęła w dobrym nastroju, chociaż nietrudno było zauważyć zmęczenie na twarzach.

Podsumowując – wycieczka z całą pewnością na plus. Zostaną wspomnienia, a nowe miejsca na pewno na stałe zagoszczą w głowach wycieczkowiczów.

Maria Grabarczyk
klasa III gimnazjum

[Not a valid template]

W dniach 20.05.2019 – 23.05.2019 odbyła się wycieczka do Kazimierza Dolnego, w której wzięło udział 25 uczniów z klasy 8 i III gimnazjum, pod opieką p. K. Ogonowskiej, p. S. Pabiańczyk oraz p. K. Modlińskiej. W czasie 4-dniowego wyjazdu uczniowie uzupełnili wiedzę o dwóch sąsiadujących ze sobą województwach – świętokrzyskim i lubelskim.

Pierwszy dzień rozpoczął się od zwiedzenia pałacu Czartoryskich w Puławach. W pałacu tym, uczniowie poznali szeroki zakres zainteresowań kolekcjonerskich rodziny Czartoryskich, a także piękne wnętrza budynku, wzniesionego w 1671 roku w stylu barokowym. Na terenie zespołu pałacowo-parkowego, klasy mogły również zobaczyć Świątynie Sybilli, zwaną także „świątynią pamięci”. Następnym przystankiem w drodze do Kazimierza Dolnego były ruiny Zamku w Janowcu. Był to późnogotycko-renesansowy zamek obronny, w którym zamieszkiwały magnackie rody Firlejów, Tarłów i Lubomirskich.

W drugim dniu wyjazdu uczniowie zwiedzili malownicze uliczki Lublina. Mieli oni również możliwość spacerowania podziemną trasą turystyczną, biegnącą pod Rynkiem i kamienicami Starego Miasta. Jedną z najbardziej fascynujących atrakcji Lublina była Wieża Trynitarska. Wystarczyło pokonać nieco ponad 200 stopni, żeby znaleźć się na punkcie widokowym, z którego roztacza się panorama na całe miasto. Kolejnym celem wycieczki była Piwnica pod Fortuną, zawierająca zabytkowe malowidła. Z piwnicy uczniowie pokonali trasę, aż do samej Archikatedry Św. Jana Chrzciciela. Niestety, nie nacieszyli się nią zbyt długo, ponieważ czas ich gonił, a mieli oni do zobaczenia jeden z najważniejszych zabytków Lublina, pięknie ozdobioną bizantyjskimi freskami – kaplicę Świętej Trójcy.

Następny dzień powitał uczestników wycieczki rejsem promem, przez główną rzekę Polski – Wisłę. Po niedługiej, aczkolwiek interesującej wyprawie, uczniowie udali się do centrum Kazimierza Dolnego. Zwiedzanie zaczęli od Baszty, z której mogli podziwiać nadzwyczajne piękno, tego niewielkiego miasta. Następnie udali się do tutejszego Zamku, który od stuleci stanowi architektoniczną dominantę Kazimierza. Kolejnym punktem zwiedzania był rozciągający się na ok. 400 metrów, lessowy wąwóz Plebanka. Będąc w Kazimierzu, nie mogli oni również ominąć Muzeum Sztuki Złotniczej, mieszczącego się w zabytkowym gmachu Muzeum Nadwiślańskiego. W skład owego muzeum wchodzą zbiory artystyczne i historyczne oraz literatura specjalistyczna poświęcona złotnictwu, która wywarła na wszystkich duże wrażenie. Ostatnim miejscem, które z pewnością zostanie przez wszystkich zapamiętane, była Góra Trzech Krzyży. Z jej szczytu rozpościera się piękny widok na Kazimierz Dolny, wstęgę Wisły oraz całą okolicę. Trzeciego dnia, uczniowie odwiedzili również Pijalnię Wód Mineralnych w Nałęczowie oraz muzeum biograficzno-literackie, poświęcone osobie oraz twórczości Stefana Żeromskiego.

Ostatniego – 4 dnia wycieczki, grupa wybrała się do Sandomierza. To niezwykle urokliwe miejsce, klasy rozpoczęły od zwiedzania rynku, na którym dominuje ratusz miejski. W późniejszym czasie uczniowie udali się również na dziedziniec zamkowy, na którym znajdowała się akurat wystawa plenerowa„ Piękne Małpy Europy”. Kolekcja 47 małpich rzeźb z brązu, opatrzonych flagami Państw Europy, symbolicznie nawiązuje do trwającej integracji krajów europejskich. Naszą przygodę po Sandomierzu zakończyliśmy przechodząc przez wąwóz Jakubowy. W drodze powrotnej, uczestnicy wycieczki zatrzymali się w miejscowości Ujazd, by poznać historię, niezwykle pięknego zamku Krzyżtopór, czyli największej budowli pałacowej w Europie przed powstaniem Wersalu. W zamku tym znajdowały się 4 baszty, 12 sal balowych, 52 komnaty i 365 okien – analogicznie z układem pór roku, miesięcy, tygodni oraz dni w roku kalendarzowym.

W świetnych humorach oraz z wieloma wspomnieniami nabytymi podczas wycieczki uczniowie wrócili do Leśmierza.

Natalia Czaplińska i Wiktoria Piotrowska

Uczennice klasy III gimnazjum

link do filmu z wycieczki, zapraszamy do obejrzenia 🙂